VOLGENDE EDITIE
4 tot 6 FEB '26

De Belgische 5G-belofte – we’re not there yet, the best is yet to come

Nieuws

De Belgische 5G-belofte – we’re not there yet, the best is yet to come

06/05/2021

Tijdens het online 5G congres van Brewery of Ideas viel de intro-sessie van Johann Marquez-Barja, (Professor – Head @ Wireless Cluster IDLab Antwerp at University of Antwerp – Imec) sterk op als buitenbeentje. Je kan de presentatie trouwens hier vinden. We slaan graag even de introductie over, maar onthouden wel deze quote :”it all started with sms”. Na 1G, dat enkel gericht was op het overbrengen van voice, ontstond vanaf 2G de behoefte om beperkte data onder de vorm van een short message over te brengen. 3G en 4G gingen in essentie over hetzelfde als 2G: het overbrengen van steeds bredere bundels data via streaming en apps voor dagelijks menselijke consumptie.

Nu zijn we aan 5G toe. "Ik benoem het nog altijd als een belofte”, verduidelijkt Marquez-Barja. "Vandaag gaat het over meer dan louter de data, het gaat nu over “extra diensten” en bovendien niet enkel meer tussen mensen”. 5G-technologie is naast veel data vooral “snelheid, capaciteit en het verbinden van mensen, voorwerpen en machines”.  Die diensten worden mogelijk gemaakt via Enhanced Mobile Broadband, Ultra Reliable Low Latency Communication en Massive Machine Type Communications.


Hoe ver staat het met die belofte?  De releases.

"Die belofte invullen, kan technologisch pas als we er in slagen om alle aspecten van radio interface en netwerk architectuur exponentieel te vernieuwen.  Het invullen van die belofte werd sinds 2018 samengevat in doelstellingen, criteria en verwachtingen (releases) van het 3d Generation Partnership Project met als doel om aan de 3 essentiële benchmarks te voldoen.  We evolueerden van release 15, 16, 17 en werken nu aan release 18" zegt Marquez-Barja, - we zijn er nog steeds niet “echt”.  Hij stelt dat pas effectief het derde criterium “massive IoT” voldoende commercieel uitrolbaar zal zijn in 2025.
Marquez-Barja splitst de toepassingsgebieden in 2 verticals.  Er is het commercieel toepassen van geoptimaliseerde services voor mensen in het dagdagelijkse leven (b2c), en er is het industriële aspect waar voorwerpen en machines gegevens uitwisselen (b2b).  Momenteel zoekt 5G eerder haar toepassingen in het tweede segment, meer specifiek dan nog binnen bepaalde domeinen (cfr grafiek hieronder).  De toename in gebruik in b2b zal onrechtstreeks wel zijn impact hebben op de consument, maar dat is niet de essentie.



Het aantal Europese testen in bovenstaande is de indicator voor onze prioriteiten.  Transport en logistiek, automotive, multimedia (niet-consumer) en VR-toepassingen behoren tot de top geteste markten in december 2020.  Op Europees niveau mag je Spanje als frontrunner beschouwen, België prijkt in de lagere middenmoot naast Griekenland en Roemenië. Globaal scoren de VS, China, Zuid-Korea en Japan als leader of the pack in 5G-readiness.



Volgens een enquête van Statista bij 145 mondiale IT-specialisten in 2019,  zijn onderstaande de markten waarin 5G in de komende jaren snel zal groeien.  Automotive prijkt eenzaam aan de top met 70 procent, gevolgd door cloud services, en pas op de derde plaats Industry4.0.  België (en Europa) testen voornamelijk de 5G-uitrol in Automated Mobility waar vooral de menselijke factor, de efficiëntie en de incidentpreventie primeren.



In België wordt druk getest in de haven van Antwerpen met automated barge control en automated driver in loop docking.  Concreet betekent dit dat de dure en onproductieve tijden voor de scheepskapitein, de aanschuivende vrachtwagens, de kranen bij het binnen-en buitenvaren, het laden en lossen kunnen worden vermeden door goede real-time dataplatformen en tele-operatoren.  Imec werkt verder ook mee aan het project waar ze met 5G slimmere snelwegen willen maken waar auto’s informatie ontvangen en delen, en aanrijdingen en files vermijden.




Take-away : We’re not there yet – the best is yet  to come.

5G is duidelijk in het prille stadium waar een aantal markten (vooral b2b), in hoofdzaak transport en logistiek, prioritair getest worden. De fysieke beperkingen van het spectrum: de nationale en internationale wetgeving lopen achter op de noodzaak naar standaarden en momenteel zijn er te weinig bedrijven die in B2C, van 5G een business model willen maken. Er wordt verder op grote sites zoals havens, luchthavens en grote bedrijfsterreinen getest met private 5G netwerken, maar een publiek netwerk waar bedrijven en consumenten op kunnen inpluggen: dat is voorlopig nog een brug te ver.  5G is dus een belofte die werkelijkheid wordt… maar nog niet echt voor 2025.  We laten niet na om u via onze nieuwsbrieven en events up te daten van alle concrete 5G-verdiensten voor de industrie.

Gerelateerd nieuws

11/01/2024

Samen de 'achterstand' interne personeelsopleiding gericht/gezellig inhalen Alle hens aan dek ?! Kleine en middelgrote productiebedrijven zitten op vandaag vaak klem tussen te weinig waardevolle medewerkers, een beladen agenda en de urgentie om -soms verplicht- opleidingen te volgen om samen sterker en productiever te kunnen werken.

21/12/2023

Een zware cocktail dient zich aan, mogelijks aan de feesttafel, maar vermoedelijk ook anno 2024.

14/12/2023

Het komende halfjaar wordt voor vele industriesectoren minstens even de kuitspieren trainen om de kwantumsprong te maken. Als het economisch even lastig wordt, en de competitie in de nek ademt, dan komt innovatie, productiviteit en pragmatisch inzicht op de eerste plaats als u straks uw nieuwjaarsbrief in het bedrijf voorleest.

06/12/2023

De gebruikelijke ingrediënten, waaronder de timing, het marktconforme aanbod in de 7 technologieroutes, de sterke partnerships, de Connectivator, de Nocturne, de Expert Classes,... gecombineerd met de actuele geopolitieke, demografische en technologisch disruptieve setting, vormen de ideale receptuur voor de editie 2024.

Meld aan voor de Industrial News nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het meeste recente nieuws over technologie- en industrievakbeurzen en schrijf in op onze Industrial News newsletter!

AANMELDEN

MEDIA PARTNERS

Maintenance magazine Metaalvak Metallerie Food Proceess Automation magazine Vraag&Aanbod Motion Control Foodtec AB Industrie vandaag Industrial Maintenance iNDUSTRIE KALANDER Engineeringnet Industrial automotion Industrie magazine